söndag, december 27, 2009

Elina läser

Jaha. Lättskrämda jag läser deckare. Det verkar fungera. Författartips någon? Luckorna nedan ska jag fylla i, men sedan? Karin Wahlberg, Åsa Larsson, Helen Tursten, Mari Jungstedt? Någon annan?

Camilla Läckberg
Fyrvaktaren
Sjöjungfrun – läst
Tyskungen – läst
Olycksfågeln
Stenhuggaren
Predikanten - läst
Isprinsessan – läst

Karin Alvtegen
Skuld - läst
Saknad – läst
Svek – läst
Skam – läst
Skugga – läst

Åsa Nilsonne
Tunnare än blod – läst
I det tysta
Kyskhetsbältet
Bakom ljuset - läst
Ett liv att dö för – läst

9 kommentarer:

Ingrid - Inola sa...

Ett boktips från Ingrid: Vill du läsa något annorlunda och väldigt speciellt - läskiga händelser med mörk humor? Då rekommenderar jag böcker av den tyska författarinnan Ingrid Noll. Jag sträckläste dem alla! Börja med "Tuppen är död".

Anonym sa...

Stig Larsson/a

Muffin sa...

Jag gillar Peter Robinson. Läs dem i ordning ("En ovanligt torr sommar" är först) för man följer några karaktärer genom böckerna.
*kram*

Gunsan sa...

Jag tror att du kanske skulle gilla Arnaldur Indridason och även Måns Kallentoft. De finner nåd i mina (deckar)kräsna ögon, fniss.
Men en icke-deckare måste jag få rekommendera: Simon Kudrischoff - Huset på Arlozorovgatan Det är den av årets alla böcker som jag minns med mest värme.

Suswic sa...

Jag läser ju riktigt mycket, men har fått total black out när det gäller namnen. Återkommer med tips!

Kram!

Heila sa...

He he, jag mejlar en lista till dig

Anonym sa...

Fick Hypnotisören av "Kepler" i julklapp. Har ännu inte läst den./a

ele sa...

Anne Holt och Stuart Woods! Deckare är min grej :)
Favorit är också den isländska författaren Babsan tipsar om. Men de är lite förvirrande med de svåra namnen :)
Har några gamla ouppdaterade listor på de två första författarnas böcker på min hemsida. Det har dock kommit ut fler böcker sedan jag gjorde de där listorna. Men då har du början i allafall, ifall du som jag gillar att läsa i kronologisk ordning.

Johanna Westring sa...

Åh, du måste läsa norske Jo Nesbœ! Fantastiskt! 7 böcker, en åttonde kommer snart. De är fristående men mest spännande om du tar dem i ordningsföljd. Den första boken var hans debut och den är ok, men de andra får MVG! :)
sen gillar jag Elisabeth Georg också, bra språk!
kram