tisdag, oktober 28, 2008

Vill gå ut

- Moster, gå ut nu?

- Nej gubben, jag vill inte gå ut. Det regnar.

- Men du sa vi gå ut sen!!

- Nej älskling, det har jag inte sagt. Jag vill vara inne.

***

- Mormor, du vill gå ut?

- Nej fy, jag vill inte gå ut! Det är jättekallt ute.

***

- Maamma! Vill gå ut?

- Nej, jag vill inte gå ut.

- Nähä. Då jag går ut hälv!!

Lilleman stegar bestämt mot hallen. Mamman, mostern och mormodern fnissar men sedan får mamman springa iväg och stoppa barnet. Lilleman får inte vara ute själv. Moster veknar, såklart.

- Okej, klä på dig så följer jag med ut.

- Hurra, jippi jippi! Jag äälskar gå ut!

Lilleman far omkring som en stundsboll, lycklig som få. Mosters hjärta är varmt, trots regn och höstkyla.

1 kommentar:

Maria sa...

Han verkar ha gott om vilja, den lille mannen! Nu sitter jag här och ler brett igen, och hoppas verkligen att du någon gång ska samla alla de här underbara betraktelserna och ge ut en bok!