onsdag, januari 09, 2008

Rensarfeber och två frågor

Jag har drabbats av en akut släng av Feng shui. Eller, egentligen kan jag ingenting om den läran mer än att man inte ska ha klocka i köket eller torkade blommor i hemmet. Att det är bra med en spegel på utsidan av badrumsdörren och gula väggar i vardagsrummet. Typ. Men jag har fått ett ordentligt rensarryck, och det är väl Feng shuiigt att göra sig av med saker? Jag tror det i alla fall.

Idag har jag bland annat gått igenom alla cd-skivor. Det blev en ordentlig hög med skivor jag inte vill behålla. Nu är frågan om jag ska gå direkt till Myrorna med den högen eller om det finns någon 2handbutik som vill ge mig en slant för dem. Någon som har tips på sådana i Stockholm? Jag hittade inte mycket vettigt när jag googlade.

Fråga två. Vad gör ni med era böcker. Jag har hopplöst mycket böcker men är också hopplöst nostalgisk. Även om en bok inte var bra och jag aldrig kommer att läsa om den kan jag vilja behålla den. Kanske har jag fått den av någon jag tycker om eller läst den under en speciell period i mitt liv eller... Ja, ni fattar. Hjälp mig, hur gör ni?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Bokproblemet känner jag igen ;) samlar på böcker, läser sällan, älskar faktaböcker, köper när bibblan säljer ut billigt, gaaaahh!!!! Men än så länge finns det nog plats för en liiiiiten bok till ;)

kram på dig, vännen

Camillis sa...

Jag har böcker överallt.. men jag har försökt att rensa så att de jag läst och förmodligen inte kommer att läsa än på ett tag står i en bokhylla i källarförrådet, de jag kommer att läsa snart i en liten hylla på väggen i sovrummet och de jag inte läst men vill läsa i bokhyllan i arbetsrummet.. Kan tillägga att jag handlar och handlar böcker men nästan aldrig hinner läsa. Så nu har jag köpstopp ett tag så att jag kanske hinner läsa några innan jag köper fler..
Kram!

Anonym sa...

Låt boken/böckerna få en spännande resa

http://www.bookcrossing.se/

Anonym sa...

Jag ger bort de böcker jag inte vill ha kvar. Antingen till en person som sagt att de vill ha boken eller så lägger jag dem på vår fynd hylla nere i grov soprummet vi har i huset. Annars uppskattar nog både skolor och sjukhus och annat att få böcker man inte vill ha längre.

Anonym sa...

Jag sparar böckerna... En del har jag i bokhyllan, resten packar jag ner i lådor och ställer på garderoben/vinden. Men jag har tänkt att jag ska ta mig ett ryck och försöka göra mig av med några. Men det kommer blir svårt!!

Anonym sa...

I S-tälje fanns det tidigare en butik som sålde begagnade skivor, men den har tyvärr lagt ner. Hojta till om du hittar någon.
Annars är mitt tips Röda Korset här hemma hos mig. Där lämnar jag numer allt jag inte vill ha kvar längre, ja även böcker. Det är skönt att rensa! (Och känns ju bättre om någon annan kan få glädje av dem.)