tisdag, oktober 09, 2007

Sångfunderingar

Förra julen fick systersonen ett gäng "sångkort". Jag hade skurit till bitar av vita albumblad, skrivit en sångtext på ena sidan och stämplat någonting passande på den andra. Något utstansat blev det också när jag inte hittade lämpligt stämpelmotiv. Sedan laminerade jag dem och rundade hörnen med hörnstans. Korten blev mycket uppskattade och han fick en påfyllning på tvåårsdagen. På den här urdåliga bilden är bara första omgången med.



Nu har det gått ett halvår och mormor tycker att det behövs nya sånger. Jag har funderat i några dagar, letat texter, provsjungit, försökt hitta stämplar och funderat lite till. De här sångerna (och ramsa) tänkte jag försöka med:

Upp på våran gård, När trollmor har lagt, Hej sa Petronella, Tre små apor, Mors lilla Olle, Vi leker träd, Fem fina fåglar, Blommig falukorv, För nog har du väl sett vad som i luften skett, En sockerbagare, Här kommer Pippi Långstrump, Hjulen på bussen, Tingelinge tåget går, Tänk jag drömde inatt.

Jag har en bra bilstämpel, ett sovande troll, några olika apor, en uggla och en elefant. Jag tror att Kortmakarens buss som Nina har ritat får plats precis på ett kort. Kockan från hÄnglar har jag klippt håret av och då blev det en perfekt sockerbagare. Till Jag drömde inatt föreslog Anna den sovande filuren med en katt stämplad i drömbubblan. Det kanske jag kan få till. Slutligen funderar jag på om qk-tåget kan fungera om jag inte använder alla vagnar.

Men jag saknar en Petronella, en björn, fem fina fåglar, blommig falukorv och Pippi Långstrump. Dags att börja inventera vännernas stämpelsamlingar tror jag. Någon som har något passande att erbjuda?

Nu ska jag ta min mp3-spelare med mig i säng. Har huvudet fullt av barnvisor och behöver lyssna på något annat en stund.

2 kommentarer:

MiaMaria sa...

Som Petronella kanske Pysselpassions barn kan fungera?

http://sarnhammar.se/maria/images/hobby/stamplar/pysselpassion_2006_hostregn.bmp
eller Magnolias nya Tilda med paraply som snart kommmer hem till mig :)

Ellinor sa...

hÄnglar-paketet i fjol höst innehåll en regnklädd tjej och ett löst paraply - skulle det fungera?