söndag, augusti 26, 2007

Tvål för fötterna?

Ni har väl sett den, reklamen för tvålen du använder där nere. En speciell tvål för fötterna? För knäna? Där nere kan ju vara ganska mycket på en kropp... Men nej, det är en tvål för underlivet, slidan, fittan, snippan, musen...eller vad du nu vill använda för ord. Men varför får kvinnors kön inte ha ett namn? Varför ska kvinnors kön vara ett ställe där nere?

Det var en väldig debatt förra våren när Ob Fleur körde kampanjen "Gör det skönt för din mus". Många var upprörda, både över valet av ord och liknelsen med något gulligt. Men Ob använde i alla fall ett ord i sin kampanj, även om vissa föredrar ett annat. Att som Lactacyd hänvisa till där nere tycker i alla fall jag är snäppet värre.

(Kursivt = citat från Lactacyd.)

2 kommentarer:

Zarah sa...

*gapskrattar*
Har inte sett den - men jag älskar din utläggning!!
(Och jag GILLADE mus-reklamen!!)

Sofia sa...

Har inte sett reklamen men jag hoppas verkligen att det hela grejen med "det där nere";) ska bli mer och mer avdramatiserat iom att det nu är så pass vanligt med snippa så man inte behöver fundera på vad man ska säga till barnen som förhoppningsvis på så sätt slutar använda sig av bortförklarande ord.

Ops blev en hel uppsats tror jag btw så är ju mensen blå också